امروزه دیپلماسی فرهنگی از پدیدههای جذاب و اثربخش در عرصه ارتباطات بینالمللی به حساب میآید. هر کشوری بر اساس اهداف اعلامی خود، به برنامهریزی و اجرای فعالیتهای دیپلماسی فرهنگی میپردازد تا بهترین عملکرد را ارائه کرده و نتایج مطلوب را بدست آورد. جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس اولویتهای خود، به فعالیت در زمینه دیپلماسی فرهنگی در کشورهای هدف خود میپردازد.
رسانهها در شکلدهی به تصورات عمومی درباره مسائل ملی و بینالمللی نقش اساسی ایفا می کنند. این فرآیند به ویژه از طریق فرآیند فریمینگ یا قاب بندی صورت می گیرد. این تحقیق به تحلیل تصویری که دو روزنامه انگلیسیزبان در پاکستان، یعنی «دیلی داون» و «دی نیوز»، از ایران به تصویر کشیدهاند، پرداخته است. هدف اصلی این تحقیق بررسی این موضوع است که رسانههای مکتوب پاکستان چه تصویری از ایران ارائه میدهند و آیا این تصاویر مثبت، منفی، یا خنثی است و اینکه آیا رویکرد «خبرنگاری صلح» در این پوشش خبری به کار رفته است یا خیر؟