ایران
مقاله "ایران تحت تحریم، تاثیر تحریم­ها بر رفاه خانوار و اشتغال"، تالیف دکتر جواد صالحی اصفهانی، دکترای اقتصاد از دانشگاه هاروارد و عضو سابق هیئت علمی دانشگاه­های برتر دنیا، از جمله ویرجینیا تک، با نگاهی همه­جانبه و عمیق به پیامدهای تحریم‌های ایران، توانسته است تصویر جامعی از وضعیت کشور در شرایط تحریم ارائه دهد.
مرکز پژوهش­های اتاق ایران ضمن انتشار گزارش " جایگاه ایران در دیپلماسی اقتصادی همسایگان " به بررسی عوامل ساختاری و کارگزاری شکل‌دهنده به جایگاه ایران در دیپلماسی اقتصادی همسایگان پرداخته است. در بخش نخست این گزارش عوامل ساختاری مورد بحث قرار گرفته‌اند. بخش دوم شامل بررسی نگرش همسایگان ایران به دیپلماسی اقتصادی است و نهایتاً در بخش سوم، جایگاه ایران با توجه‌به این متغیرها تبیین شده است.
گزارش سال 2022 ریسک ­های جهانی، با نگاهی به مخاطرات جهان در سال پیش رو و نیز شناسایی پنج ریسک اصلی و مهم برای کشورهای مختلف، توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است. بر اساس نتایج این گزارش، نگرانی ­های عمده در سطح جهانی عبارتند از: مسائل اجتماعی و محیطی، کاهش همکاری در حل چالش­ های جهانی ناشی از بهبود اقتصادی متفاوت، تشدید نابرابری­ ها در اثر تغییرات نامنظم آب و هوایی، افزایش تهدیدات سایبری در اثر افزایش وابستگی دیجیتالی، تشدید ناامنی جهانی در اثر موانع وضع شده بر روی جا به جایی افراد بین مرزها، مشکلات در استفاده از فرصت ­های فضایی و تاثیرات همه­گیری بر تاب­آوری کشورها.
کانال زندگی در ایران ادامه دارد در یوتیوب به کاربران این امکان را می دهد که از ایران بازدید کنند و از زندگی روزمره ایرانیان آگاهی پیدا کنند. این شبکه مصاحبه‌هایی با ایرانیان پخش می‌کند که در آن به دیدگاه‌های خود در مورد زندگی در ایران می‌پردازند. علاوه بر این، ویدئوهایی از زندگی روزمره مردم عادی ایرانی را پخش می کند. این کانال نگاهی ویژه و ژرف به فرهنگ و سبک زندگی ایران دارد.
عوامل متعددی بر شکل گیری تصویر از ایران در این گردشگران موثر می باشد که شامل عوامل سیاسی، تبلیغات، نگرش به مقصد، جو حاکم، زیرساخت ها، فرهنگ و تاریخ و... بوده است.
تصویر ایران با ابعاد مختلف، لحن و نگرش و گفتمان در مطبوعات برجستۀ ترکیه نسبت به ایران در طی زمان و طبق روابط دو جانبه و تحولات منطقه تغییر یافته است.
برندسازی ملی از حوزه های پژوهشی نوپدید و میان رشته ای و درعین حال بسیار راهبردی است که طی سال های اخیر مورد توجه جدی دانشگاهیان و سیاست گذاران قرار گرفته است. بررسی و مرور پژوهش های داخلی انجام شده در این حوزه ی نوپا می تواند تصویر دقیقی از وضعیت تولید دانش و رویکردهای پژوهشی غالب بر آن، فراهم آورد.
مرکز پژوهش­های اتاق ایران با انتشار گزارش " گذرگاه زنگزور: پیامدهای آن بر موقعیت ژئواکونومیک ایران" به بررسی پیشینه تاریخی ایجاد این گذرگاه در سایه جنگ­های ارمنستان و آذربایجان، نگاه تحلیلگران داخلی و خارجی در ایران به این گذرگاه و ژئوپلیتیک و ژئواکونومی آن با توجه به حجم مبادلات کشورهای پیرامونی می­پردازد و در پایان نتیجه‌گیری و توصیه‌های سیاست‌گذاری ارائه می ­نماید. برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش شامل موارد ذیل است.
منطقه خاورمیانه، به‌ویژه در چند دهه اخیر، شاهد تحولات سیاسی و اقتصادی پیچیده و پرتنشی بوده است که به دلیل رقابت‌های منطقه‌ای و منافع متضاد کشورهای مختلف، همواره در کانون توجه جهانی قرار داشته است. یکی از این تحولات، توافقنامه امنیتی اخیر میان عراق و ترکیه است که به نظر می‌رسد به‌طور ویژه به تغییرات اساسی در ساختار قدرت و نفوذ در این منطقه منجر شود. این توافق، به‌ویژه با توجه به روابط تاریخی پیچیده این کشورها با ایران و همچنین مشکلات دیرینه بر سر منابع آب، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. تحلیل این توافق و بررسی تأثیرات آن بر نفوذ ایران، وضعیت اقتصادی و اجتماعی عراق، و تغییرات استراتژیک در منطقه، می‌تواند به درک بهتری از تحولات جاری و آینده در سپهر سیاسی خاورمیانه کمک کند. این توافقنامه امنیتی، که در پس‌زمینه رقابت‌های منطقه‌ای و بحران‌های مداوم به امضا رسیده است، شامل ابعاد مختلفی از جمله اهداف امنیتی، اقتصادی و زیست‌محیطی است. در این راستا، درک چگونگی تأثیر این توافق بر نفوذ ایران در عراق و همچنین بررسی پیامدهای آن برای استراتژی‌های منطقه‌ای و اقتصادی ترکیه، اهمیت زیادی دارد. در این تحلیل، با تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف این توافق، به بررسی تأثیرات آن بر روابط بین‌المللی و وضعیت داخلی عراق پرداخته خواهد شد.
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر و رتبه­بندی آنان مبتنی بر مطالعه ای توصیفی اکتشافی و با رویکردی توسعه ای- کاربردی است.
در سال‌های اخیر روند روبه رشدی در بهره‌برداری از مفاهیم برندسازی ملی ایجاد شده است. تمرکز اصلی آن تلاش‌ها بر ایجاد تمایز و جذابیت در کلاس جهانی است که قدرتمند و منحصربه‌فرد باشد تا برای اهداف مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این وظیفه را از وظایف مدرن دولت‌ها در قرن بیست و یکم می‌دانند که ‌به‌دلایل مختلف در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
به منظور برنامه ریزی آینده، آگاهی از نگرش ها، برداشتها و شناسایی عوامل و ابعاد مختلفی که بر برند ملی یک کشور تاثیر دارند از سوی هر متخصص و سازمانی که خواهان ایجاد، بهره برداری، حفظ و توسعه یک برندملی است ضروری می باشد.

راهکارهای برند سازی ملی ایران

ارتباط با ما

بزرگراه ...، خیابان ب.....، پلاک ... واحد ...

021-12345678

info@irbrand.ir